۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۰ مرداد
صفحه اصلی
پورتال اصلی راه آهن
Russian
English
*
دوباره تلاش كنيد
صفحه اصلی
خدمات
دولت الکترونیک
دستور العمل بروز رسانی تارنما
سامانه ارتباط مردمی دولت(سامد)
خدمات شناسه دار
راهبرد مشارکت
خدمات دولت الکترونیک
بیانیه حریم خصوصی
بیانیه سطح توافق خدمات
سامانه مدیریت خدمات دولت
سامانه میز خدمت
خدمات الکترونیک دستگاه
خدمات مسافری
موقعیت و جانمایی(قطار،آژانس،ایستگاه)
ساعت حرکت قطارها
اپلیکیشن قطار من
خرید اینترنتی بلیت شرکت رجا
خرید اینترنتی بلیت شرکت سفیر ریل
خرید بلیت از سامانه فروش تلفنی
پیگیری و ثبت اولیه مشخصات آژانس
خدمات باری
سایر خدمات
پرتال سازمانی
صدور بلیت اداری
تکریم ارباب رجوع و کارکنان
ثبت و پیگیری درخواست سرمایه گذاری
آموزش کارکنان
LMS
سیستم جام
مدیریت فرایندها
ملاقات عمومی
پیگیری شکایات
سوالات متداول
پیوندها
پورتال مقام معظم رهبری
نهاد ریاست جمهوری
مجلس شورای اسلامی
ارتباط با ما
ارتباط مستقیم با مدیرکل
کانال های ارتباطی
تالار گفتگو
تاريخچه و معرفي اداره كل
تاریخچه شکل گیری و تاسیس راه آهن فارس
استان فارس با توجه به برخورداری از پتانسیل مهم کشاورزی، گردشگری و صنایع معدنی در سال 1388 به شبکه سراسری راهآهن جمهوری اسلامی ایران پیوست و رسالت خود را بر جابجایی بار و مسافر قرارداد.
بیشک با اتصال استان فارس به شبکه سراسری، افق جدیدی در صنعت حملونقل ریلی استان گشوده گردیده است. راهآهن فارس در حوزه جابجایی مسافر، از 21 هزار نفر مسافر در سال 89، اکنون به بیش از 400 هزار مسافر در سال دست یافته است و در حوزه جابجایی بار با تعامل خوبی که با صنایع سیمان، خودرو و غلات انجام شده است، محصولات این صنایع بهصورت مستمر در حال انتقال است. راه آهن فارس دارای پتانسیل مناسب جذب بار بنادر جنوبی کشور است و میتواند بهعنوان یک نقطه اتصال در زمینه جذب بارهای ترانزیتی با حملونقل ترکیبی نقشآفرینی کند.
قطار در 60 درصد از مسیر راهآهن فارس دارای سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، 30 درصد سرعت 140 کیلومتر بر ساعت و 10 درصد سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میباشد.
در این راستا 14 درصد از مسیر نیز قابلیت ارتقا به سرعت 140 کیلومتر بر ساعت را داراست.
خطوط ریلی موجود در استان فارس قابلیت اتصال به بنادر جنوبی و برخی صنایع عمده را داراست. در این راستا تلاشهایی زیادی برای اتصال خطوط فرعی ریلی به پتروشیمی شیراز، انبار نفت شهید تندگویان، فولاد کوار و معادن خاک نسوز آباده، ایجاد بارانداز مارال صفاشهر و ... انجامشده است. امید میرود با احداث طرحهای توسعهای محور ریلی استان ازجمله : شیراز–گلگهر، شیراز– بوشهر–عسلویه، اقلید- یزد، شیراز – اهواز، شیراز – بندرعباس و شیراز- یاسوج، راهآهن فارس تبدیل به چهارراه ریلی جنوب کشور شود که بر این مبنا سهم استان فارس با توجه به احداث خطوط ریلی محورهای جدید چشمگیر خواهد بود، بهطوریکه برآورد میشود با احداث محور شیراز – گلگهر، شیراز – بوشهر- عسلویه و شیراز – اهواز و اتصال کارخانجات فولاد، سیمان و پتروشیمی و اتصال به بنادر جنوبی، محصولات این صنایع با ریل حمل شود.
سایتها و ایستگاههای اداره کل راهآهن فارس
تعداد 23 ایستگاه در محور فارس وجود دارد که از این تعداد 13 ایستگاه باز و 10 ایستگاه بسته است.
ایستگاههای باز: ایستگاه مرکزی شیراز(ایستگاه راه آهن آیت الله حائری شیرازی)، مرودشت، سیوند، سعادت شهر، قادرآباد، صفاشهر، خان خوره، اقلید، آباده، شورجستان، امینآباد، شهرضا، مهیار.
ایستگاههای بسته: پاسارگاد، مرغاب، دیدگان، شهیدآباد، خرم بید، بیدبیدک، صغاد، ایزدخواست، وشاره، اسدآباد.
ایستگاههای مسافری: شیراز، مرودشت، سعادت شهر، صفاشهر، اقلید، آباده، شهرضا.
ایستگاههای باری: ایستگاه مرکزی شیراز(ایستگاه راه آهن آیت الله حائری شیرازی)، مرودشت، سیوند، سعادت شهر، قادرآباد، صفاشهر، خان خوره، اقلید، آباده، شورجستان، امینآباد، شهرضا، مهیار.
انبارهای تدارکات: ایستگاه مرکزی شیراز(ایستگاه راه آهن آیت الله حائری شیرازی)، آباده.
انبار سوخت: آباده.
خوابگاهها و مهمانسراها: ایستگاه مرکزی شیراز(ایستگاه راه آهن آیت الله حائری شیرازی)، سعادت شهر، صفاشهر، آباده، شهرضا.
خطوط آبگیری قطارهای مسافری: ایستگاه مرکزی شیراز(ایستگاه راه آهن آیت الله حائری شیرازی)، اقلید، آباده، شهرضا.
مساجد و نمازخانه: در تمامی ایستگاههای مسافری.
آشیانه جرثقیلهای ریلی: آباده.
درزین خانه: آباده، شهرضا.
Powered by
Dorsa
Portal