جلسه ارزيابي تعالي سازماني راه آهن آذربايجان روز پنجشنبه مورخه 1394/11/1 با شركت مهندس آيدين بناب و مهندس كريمي و با حضور مهندس موسوي مدير كل ، معاونين مدير كل، روساي ادارات و گروهها در محل سالن كنفرانس راه آهن آذربايجان برگزار گرديد
در اين جلسه براساس خودارزيابي مبتني بر مدل EFQM عملكرد راه آهن آذربايجان مورد ارزيابي قرار گرفت ، مهندس آيدين بناب در ابتداي اين جلسه مدلهاي تعالي سازماني را ابزاري جهت كمك به سازمانها براي سنجش ميزان قرار داشتن در مسير تعالي سازماني و رشد متوازن اعلام كرد و افزود مدل تعالي سازماني يك چارچوب عملي و غيرتجويزي است كه سازمان ها را قادر مي سازدتا خود را ارزيابي كنند و متوجه شوند كه در مسير تعالي در كجا قرار دارند و به آ نها كمك مي كند تا نقاط قوت كليدي و كمبودهاي بالقوه خود را مرتبط با چشم انداز و مأموريت سازمان درك كنند
مير حسن موسوي ديزجي مدير كل راه آهن آذربايجان در پاسخ به پرسشي در رابطه با چگونگي تنظيم شاخص هاي عملكردي راه آهن آذربايجان تصريح كرد : شاخص هاي تعالي سازماني راه آهن آذربايجان بر مبناي EFQM و بر اساس برنامه راه آهن و آرمان مشترك آن در اين اداره كل تهيه شده است ، اهداف و استراتژي ها در سال 1393 و 1394 تنظيم، رويكردها، گلوگاهها در اين اداره كل شناسايي و پروزه هابر اساس آن تعريف شد و هدف تغيير چهره راه آهن با ذهنيت دوستدار مردمي آن و ارتقاي كمي و كيفي قطار هاي مسافري و حمل بار ، ارتقاي ايمني، مراعات آسايش و آرامش مردم حاشيه خطوط راه آهن است
در راستاي ارتقاي كمي و كيفي حمل بار با راه آهن مراكز تجاري شناسايي و سياست گذاري لازم با برگزاري نشست هايي با ذينفعان مورد بحث و بررسي قرار گرفت
وي افزود براي تغيير چهره عمومي راه آهن ورودي هاي تمامي ايستگاهها بازسازي و بهسازي و نوسازي مساجد، نمازخانه ها، سرويس هاي بهداشتي، سالن هاي ترانزيت و نماي ايستگاهها در دستور كار قرار گرفت و با همت و تلاش شبانه روزي همكاران زحمتكش راه آهن آذربايجان بصورت جهادي انجام و مورد بهره برداري قرار گرفت و براي مراعات آسايش و آرامش مردم حاشيه خطوط راه آهن و شهر هاي همجوار تلاش كرديم قطار هاي محلي توسعه و قطار هاي جديدي راه اندازي شود و مردم را از جاده به راه آهن دعوت كنيم، قطار محلي تبريز- دانشگاه تربيت معلم شهيد مدني با 680 مسافر در زمان 35 دقيقه و با رقابت ريلي با جاده (هزينه جابجايي جاده اي هر نفر 3000 تومان و هزينه جابجايي ريلي 1000 تومان ) راه اندازي شد و د ركل اين اداره كل سهم 30درصدي از جابجايي مسافر در استان را به خود اختصاص داد
و در بخش بار ثابت ماندن تعرفه هاي راه آهن با شناسايي بار هاي ريل پسند، ايجاد قطار هاي برنامه اي با تخفيف در حد تعرفه جاده اي مد نظر قرار گرفت و ضمن بالا بردن سرعت سير قطار هاي باري با واگذاري به موقع امكانات مورد نياز صاحبان بار و پيگيري به موقع سير و جابجايي بار صاحبان كالا عليرغم ركود 16 درصدي جاده ، افزايش 59 درصدي با رحمل شده مبداء و مقصدي را نصيب خود كرد
موسوي ارتقاي ايمني را از ديگر شاخصه هاي اين اداره كل اعلام كرد و افزود ارتقاي ايمني با تلاش هاي شبانه روزي همكاران راه آهن آذربايجان با جديت پيگيري شد و خوشبختانه سالجاري سال بدون سانحه براي راه آهن آذربايجان بود
ناصر اسگندريان
كارشناس مسئول روابط عمومي راه آهن آذربايجان