۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر
شرح خبر
0 : 0 - 1394/03/05 - تعداد بازدید : 162
پنجمين دوره پرش چتربازان نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران از روي پل هوائي ريلي قطور در راه آهن آذربايجان با موفقيت انجام شد.

 به مناسبت گراميداشت روز جانباز و در آستانه فرا رسيدن سوم خرداد سالروز آزادسازي خرمشهر عمليات هيجاني پرش با چتر به روش بيس جامپ از روي پل ريلي قطور در راه آهن آذربايجان  با موفقيت اجراشد .
اين پرش صبح روز شنبه 2/ 3/1394 به ياد شهداي آزاد سازي خرمشهر و5 شهيد  پل هوايي و ريلي قطور در راه آهن آذربايجان  با هدف نمايش اقتدار و توانمندي نيرهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران اجر اشد
نايب رئيس هئيت ورزشهاي هوايي اجا گفت: در اين عمليات 5 نفراز چتر بازان برگزيده نيروهاي مسلح اقتدار و توانمندي خود را در پرش از ارتفاع 105 متري پل هوايي و ريلي قطور بدون چتر كمكي و تك چتر به نمايش گذاشتند.
سرهنگ بهزاد پاينده افزود: در اين روش پرش، چتر بازان پس از 3 ثانيه سقوط آزاد از روي پل اقدام به گشودن چترهاي خود كرده و با موفقيت در زمين فرود آمدند.
روش چتربازي بيس جامپ با توجه به ارتفاع كم در پرش يكي از سخت ترين و پر هيجان ترين ورزشهاي هوايي جهان است كه چتر بازان ايراني در 5 سال اخير آن را با موفقيت بر روي پل هوايي و ريلي قطور در راه آهن آذربايجان  اجرا مي كنند.
در اين 5 سال بيش از 60نفر چتر باز زير نظر سرهنگ بهزاد پاينده عمليات چتربازي بيس چامپ را از روي پل ريلي و هوايي قطور در راه آهن آذربايجان  پشت سر گذاشته اند .

لازم به ذكر است   پل قطور يكي از بزرگترين پل هاي ريلي خاورميانه محسوب مي شود. اين پل مهم  نقش به سزائي در امر مبادله كالا و مسافر بين ايران و اروپا و بالعكس دارد.

 عمليات اجرايي احداث راه آهن ايران و تركيه ازسال 1347 آغاز ودر تاريخ 1350  به بهره برداري رسيد  و احداث اين پل نيز  در سال 1347 توسط دو شركت ايراني ( رانكين ) و شركت اتريشي (پور) پي ريزي و پايه هاي بتوني آن اجرا و اسكلت فلزي و شاسي آن توسط امريكائي ها انجام گرفت ودر تاريخ5/7/ 1350خط ريلي ايران و تركيه رسما افتتاح گرديد و مبادله كالاهاي اساسي كشورهاي اروپائي و ايران از اين طريق امكان پذير شد

اين پل ارتباط دهنده راه ريلي ايران به تركيه ، اروپا و اخيرا نيز به علت پيوستن كشورهاي شرق آسيا به حمل و نقل ريلي گلوگاه ارتباطي، راه ورود آسياي شرق به اروپا مي باشد.

طول اين پل 448متر  ، طول ارك فلزي پل 223 متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه قطور 28/ 118سانتي متر داراي 10 عدد پايه بتوني مسلح بوده كه 6 عدد از اين پايه ها به طرف خوي و 4 عدد از پايه هاي بتوني به سمت رازي مي باشد و در مجموع داراي 8 دهنه كه به صورت اكس به اكس در امتداد هم گسترش يافته‌اند.

رنگ اين پل فلزي در گذشته به رنگ قرمز بود ليكن جهت استتار از حمله هوائي دشمن عراقي،  به رنگ خاكي رنگ آميزي شده است  .

عراق به اهميت اين پل استراتژيك پي برده و چندين بار اقدام به حمله هوائي براي انهدام پل و قطع خط ريلي ايران و اروپا نمود تا عملا راه مبادله كالاهاي اساسي كه در آن برهه كه  در تحريم اقتصادي و نظامي بوديم، قطع كند ولي با اقدام شجاعانه جان بركفان يگان هاي پدافند هوائي و موشكي پادگان ارتش  خوي كه در آن ايام مسوليت حراست اين نقطه حساس كشور را داشتند هواپيماهاي دشمن راجهت رسيدن به اهداف واقعي خود كه همانا انهدام كامل پل هوائي بود،  ناكام گذاشتند. ولي باين حال در طول جنگ تحميلي بارها جهت انهدام و ساقط نمودن مبادله ريلي ايران و اروپا اين پل مورد تعرض هواپيماهاي عراقي قرارگرفت و تعداد دفعات حمله هوايي 9 مورد بوده وتعداد دفعات بمباران آن 6 مورد و آسيب هاي وارده به شرح زير بوده است.

حمله هوائي اول در تاريخ  22/12/1364  كه منجر به آسيب پايه هاي فلزي ارك و شاسي  دومين حمله هوائي در تاريخ 5 /3/1365منجر به شهادت 6 نفر از نيروهاي زحمتكش راه آهن و پرسنل پدافند هوائي  گرديد ودر حمله سوم در تاريخ 28 /10/1365منجر به وارد شدن خسارتي به پايه بتوني اصلي سمت رازي شد.  و حمله چهارم در تاريخ 7 /12/1366 كه پايه بتوني سمت سلماس آسيب ديد و حمله هوائي پنجم درتارخ 66/12/26 مجددا به پايه بتوني سمت سلماس انجام شد.

ميزان خسارت واردهبر اين پل در كل 30% برآورد گرديد و درتاريخ 25/12/1364 عمليات بازسازي آن توسط مهندسان راه آهن شروع شد و در تاريخ ارديبهشت ماه سال 1374  بازسازي آن پايان و مرمت كامل گرديد

اسامي شهداي جان بركف پل قطور بدين شرح مي باشد

1-   شهيد سيد احمد موسوي از كاركنان روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران

2-   شهيد حسن بهارلونژاد از كاركنان راه آهن آذربايجان

3-   شهيد محمد رضا تيموري از كاركنان روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران

4-   شهيد فرزنده منافي از كاركنان راه آهن آذربايجان

5-   شهيد رضا برزگر برگشادي از كاركنان راه آهن آذربايجان

 

 

 

                                          ناصر  اسگندريان

                              كارشناس مسئول روابط عمومي اداره كل راه آهن آذربايجان

 



امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0

مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات    
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
کليه حقوق محتواي اين سايت متعلق به راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
Powered by DorsaPortal