۱۳۹۹ جمعه ۲ آبان
شرح خبر
0 : 0 - 1394/02/27 - تعداد بازدید : 289
تمامي ايستگاههاي راه آهن آذربايجان مجهز به سيستم محور شمار گرديد

مير حسن موسوي  ديزجي مديركل راه آهن آذربايجان گفت: با تجهيز 6 ايستگاه  ديگر از 24 ايستگاه راه اهن آذربايجان به سيستم محورشماردرحال حاضر تمام ايستگاههاي اين اداره كل داراي سيستم محورشمار است

وي به مزاياي  نصب سيستم محورشمار در ايستگاههاي راه آهن آذربايجان اشاره كرد و افزود

"هوشمند كردن عمليات سير و حركت قطار هاي مسافري و باري ، جلوگيري از اشتباهات انساني و افزايش سرعت و دقت عمل، ارتقاء ضريب ايمني سير و حركت قطارها ازجمله مزاياي استفاده  ازسيستم محورشمار است"

موسوي در رابط با نحوه عملكرد اين سيستم اضافه كرد : در راستاي  هوشمند سازي فعاليت هاي  ريلي  و ارتقاي فرآيند اطلاع رساني و نظارت در حمل و نقـل ريلـي در حال حاضر تمامي ايستگاههاي راه آهن آذربايجان به سيستم محور شمار مجهز شده است و اين سيستمها بـين قطار ها و ايستگاهها كنترل قطار ارتباطي پويا ايجاد كرده و با تبادل اطلاعـات بـا هـم سبب سير ايمن قطار هاي باري و مسافري مي گردد    

مديركل راه آهن با اشاره به اين كه ارزش تقريبي يك دستگاه محورشمار حدود 300 ميليون ريال است  افزود: براي تجهيز ايستگاههاي صوفيان، پيام، مرند، هرزند، گرگر و جلفا به سيستم محور شمار مبلغ1900 ميليون ريال هزينه شده است

وي در تشريح عملكرد اين سيستم هوشمند افزود"با استفاده از دستگاه محور شمار امكـان تـشخيص حـضور يـا عـدم حـضور قطـار در حـد فاصـل بـين دو ايـستگاه فـراهم ميگردد. بدين ترتيب كه با عبور چرخ قطار از مقابل دو جفت فرستنده -گيرنده كه در كنار ريل نصب مـي گـردد، يـك مدار الكتريكي، عبور چرخ و جهت حركـت و در صـورت نيـاز، سـرعت آن را مـشخص و تعيـين نمـوده و اطلاعـات را جهت پردازش به واحد اصلي ارسال مي كندودستگاه نشانگر عبور قطار وظيفه تشخيص ورود كامل قطار به ايستگاه را بر عهده دارد. در اين سيستم يك بوبين در زير آخرين واگن قطار معروف به واگن تل چك و يك بوبين ثابت در بخش ورودي ايستگاه بين دو ريل نصب ميگردد، با عبور بوبين متحرك از روي بوبين ثابت، يك مدار الكتريكي حساس گرديده وپس از بررسي مشخصات الكتريكي پيام و حذف پارازيتهاي احتمالي، سيستم ورود كامل قطار را به اتاق كنترل اعلام ميكند.

 محور شمار

محور شمار دستگاهي الكترونيكي است جهت اطلاع از چگونگي ورود و خروج كامل قطارها در ايستگاههايي كه مجهز به علايم الكترونيكي مي باشد ، نصب مي گردد .

هرگاه به دليل طولاني بودن خط بلاك و يا شرايطي ، مسير فاقد مدار جريان خط باشد براي تشخيص حضور و يا عدم حضور قطار در بلاك بين دو ايستگاه جهت مشخص نمودن ( وضعيت اشغالي خط ) از محور شمار استفاده مي گردد . استفاده از دستگاه محور شمار يكي از روشهاي مهمي است كه مي توان به كمك آن كابوس ( واگن انتهايي) را از انتهاي قطار هاي باري حذف نمود .

هدف از نصب دستگاه محور شمار

هدف از بكارگيري دستگاه محور شمار اطمينان از سير كامل وسايل نقليه ريلي در يك بلاك و اطلاع از ورود كامل آن به ايستگاه ها مي باشد .

سيستم فوق در سرعت صفر تا بالاي 200 كيلومتر در ساعت كار مي كند و ظرفيت شمارش آن تا 999 محور مي باشد . استفاده از اين سيستم باعث مي گردد تا مسئولين ترافيك و مسئولين موظف ايستگاهها به راحتي نسبت به اعزام تعداد واگنها و نيز ورود آنها به همان تعداد به ايستگاه مقابل ، اطمينان حاصل نمايند . و در صورتي كه تعداد واگنهاي ارسالي با تعداد واگنهاي رسيده به ايستگاه برابر نباشد و عددي كه بر روي پانل نمايش شمرده شده بود ، صفر نگردد و وسيله نقليه دگاژ نشود ، نشان دهنده ي آن است كه در طول مسير تعدادي از واگنها از قطار منفصل شده و بلاك بين دو ايستگاه جهت تردد قطار بعدي آزاد نمي باشد و بدين ترتيب پانل ايستگاههاي طرفين ورود نداده و تردد در آن قسمت توسط دستگاه علايم متوقف مي گردد و به حالت اشغال در مي آيد .

 

                                                                اسگندريان

                                 كارشناس مسئول روابط عمومي اداره كل راه آهن آذربايجان

 
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0

مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات    
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
کليه حقوق محتواي اين سايت متعلق به راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
Powered by DorsaPortal