در راستای دستور العمل هفته ایمنی حمل و نقل ریلی، و به منظور افزایش آمادگی جهت مقابله با شرایط بحرانی و اضطراری، «مانور دورمیزی جهت مقابله با شرایط اضطراری در راهآهن»با حضور اعضای کمیسیون پیشگیری از سوانح در راه آهن آذربایجان با سه سناریوی فرضی از پیش تدوین شده و بدون اطلاع قبلی عوامل اجرایی برگزار شد.
شاپور ارصلانی مدیر کل راه آهن آذربایجان هدف از برگزاری مانور دور میزی را آمادگی هر چه بیشتر اعضای کمیسیون پیشگیری از سوانح و عوامل اجرایی و پشتیبانی کننده برای مقابله با حوادث احتمالی اعلام کرد و افزود: هماهنگی اعضای کمیسیون پیشگیری از سوانح و مدیریت صحیح بحران با اعزام به موقع نیروهای امدادی نقش تعیین کننده ای در کاهش آسیب های جانی و مالی در سوانح دارد "در این مانور دور میزی سه سناریوی کاهش شدید و ناگهانی فشار هوای قطار مسافری در کیلومتر 651و و در دمای منفی 25 درجه گزارش و یخ زدگی سوپاپ سه قلوی4 واگن از قطار امکان تردد قطار را غیر ممکن می سازد و همچنین در سناریوی دوم نقص فنی پانل فرماندهی در هنگام مسیر دهی به قطار مسافری و فلاشینگ سوزن بدلیل یخ زدگی و توقف قطار در پشت چراغ ورودی و سناریوی سوم مسدود شدن بلاک های مسیر مراغه- دیزه رود بدلیل بارش شدید برف اجرایی شد و نقش عوامل اطلاع رسانی سانحه، کنترل مرکزی، اعضای کمیسیون سوانح، اعزام به موقع قطار نجات و برف روب، هماهنگی انتقال مسافرین قطار ها به نقطه امن و تامین آرامش و آسایش آنان و هچنین هماهنگی با مدیریت بحران شهر های همجوار به مرحله اجرا در آمد و نقاط ضعف و قوت اجرای مانور فرضی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت