۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد
شرح خبر
0 : 0 - 1397/06/31 - تعداد بازدید : 44
اداره کل راه آهن آذربایجان در هشت سال دفاع مقدس

 

بسم رب الشهداء والصدیقین

هفته دفاع مقدس یادآور هشت سال حماسه و ایثار دلاورمردان عرصه جهاد و شهادت ، مردان مَرد ، شهیدان والامقام ،ایثار جانبازان گرانقدر و حرّیّت آزادگان سرافراز ، برهمه  همکاران عزیز و رزمندگان به جا مانده از قافله ایثار و شهادت گرامی باد.

هنوز التهاب پرشور و حادثه انقلاب، به آرامش نرسیده بود و دهلیزهای قلب امت در سوگ اختران خود می سوخت. هنوز کشتی پر تلاطم انقلاب به ساحل امنی نرسیده بود که وارثان قابیل، خاک پاک میهن را با قدم های کثیف خود آلودند. دوباره غیرت از چشمه سینه ها جوشید و در رگ های ملت جریان یافت. پیکرهای توانای ملت، کوله بار خستگی را بر زمین نگذاشته، به آستانه های دفاع دویدند و سربلندترین روزها و روسفیدترین شب های انقلاب را رقم زدند.

هشت سال دفاع مقدس، حدیث ماندگار پایداری، دلاوری و فداکاری ملتیرقم خورد  که در راه دفاع از مکتب، انقلاب و میهن اسلامی خویش، قله های بلند رشادت و شهادت را درنوردید و دشمن را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشت. تحمیل جنگ هشت ساله به ایران، دومین موج اتحاد و حرکت مردمانی را در پی داشت که برای آزاد زیستن، بهای بسیار پرداخته بودند و در این عرصه، با ایمانشان چنان به مبارزات خود بعد معنوی بخشیدند که از دل مرارت های بی شمار جنگ، ارزش هایی چون شرافت، ایمان، عشق، شجاعت، تدبیر و ایثار تبلور یافت. مرزهای جنوب و غرب کشور هر چند تا دیرزمانی به قربان گاه پاک ترین فرزندان این دیار بدل گشت، ولی ایمان و قدرت روح والای آنان، این خاک را به مکانی مقدس تبدیل کرد که تا امروز سایه حضورشان در آن جا موج می زند و خاک، عطر خود را از وجود آنان وام دارد.

 

((تقدیم 15 شهید و حضور 576000 نفر ساعت درجبهه های حق علیه باطل و شرکت در عملیات بازسازی خط آهن اهواز- خرمشهر از افتخارات کارکنان اداره کل  راه آهن آذربایجان است))

محور رازی-تبریز- و جلفا- تبریز در زمان جنگ بعنوان یکی از فعالترین و مهم‌ترین خطوط ریلی در امر حمل و نقل به شمار می‌رفت و از اهمیت بسزایی برخوردار بود و در سالهای پرترافیک جنگ تحمیلی و با گسترش جنگ به دریاها بطور متوسط سالانه 1/5 میلیون تن بار خالص را از مبداء جلفا و رازی به تبریز و سایر شهر های کشورحمل نموده‌است

دراین میان پل قطور که ارتباط دهنده راه ریلی ایران به ترکیه ، اروپا و اخیرا نیز به علت پیوستن کشورهای شرق آسیا به حمل و نقل ریلی گلوگاه ارتباطی، راه ورود آسیای شرق به اروپا می باشد در تامین نیاز های کشور به عنوان تنها مبداء ورودی کالا به کشور نقش خود را به عنوان نقطه عطف راه آهن به خوبی ایفا کرد.

 

این پل نمادی شکوهمند از رشادت های مردان آهنین عزم راه آهن در سالهای جنگ تحمیلی است در آن روزهای خون و آتش ، اسطوره های که هر لحظه چشم انتظار سایه مرگبار بمب افکنی بودند،شجاعانه ایستادند و این پل را که از حمله دشمن آسیب دیده بود بازسازی و مرمت کردند

از خیل این ایثارگران پنج مرد در آن همایش فوق بشری در پای این پل آگاهانه به خون غلتیدند تا زبان ژاژ خای دشمن که لاف قطع کردن ارتباط خط آهن ایران و اروپا را میزد ببندد اگر با گوش دل بشنویم بانگ شهادت آنان حین انجام وظیفه در پای پل هنوز طنین افکن است یادشان گرامی باد

 و از سویی کشور متجاوزعراق به اهمیت این پل استراتژیک پی برده و چندین بار اقدام به حمله هوائی برای انهدام پل و قطع خط ریلی ایران و اروپا نمود تا عملا راه مبادله کالاهای اساسی که در آن برهه که در تحریم اقتصادی و نظامی بودیم، قطع کند ولی با اقدام شجاعانه جان برکفان یگان های پدافند هوائی و موشکی پادگان ارتش خوی که در آن ایام مسولیت حراست این نقطه حساس کشور را داشتند هواپیماهای دشمن راجهت رسیدن به اهداف واقعی خود که همانا انهدام کامل پل هوائی بود، ناکام گذاشتند. ولی باین حال در طول جنگ تحمیلی بارها جهت انهدام و ساقط نمودن مبادله ریلی ایران و اروپا این پل مورد تعرض هواپیماهای عراقی قرارگرفت و تعداد دفعات حمله هوایی 9 مورد بوده وتعداد دفعات بمباران آن 6 مورد و آسیب های وارده به شرح زیر بوده است.

حمله هوائی اول در تاریخ 1364/12/22 که منجر به آسیب پایه های فلزی ارک و شاسی دومین حمله هوائی در تاریخ 1365/3/5منجر به شهادت 6 نفر از نیروهای زحمتکش راه آهن و پرسنل پدافند هوائی گردید ودر حمله سوم در تاریخ 1365/10/28منجر به وارد شدن خسارتی به پایه بتونی اصلی سمت رازی شد. و حمله چهارم در تاریخ 1366/12/7 که پایه بتونی سمت سلماس آسیب دید و حمله هوائی پنجم درتارخ 1366/12/26 مجددا به پایه بتونی سمت سلماس انجام شد.

میزان خسارت وارده بر این پل در کل 30% برآورد گردید و درتاریخ 1364/12/25 عملیات بازسازی آن توسط مهندسان راه آهن شروع شد و در تاریخ اردیبهشت ماه سال 1374 بازسازی آن پایان و مرمت کامل گردید

اسامی شهدای جان برکف پل قطور بدین شرح می باشد

1-        شهید سید احمد موسوی از کارکنان روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران

2-        شهید حسن بهارلونژاد از کارکنان راه آهن آذربایجان

3-        شهید محمد رضا تیموری از کارکنان روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران

4-        شهید فرزنده منافی از کارکنان راه آهن آذربایجان

5-        شهید رضا برزگر برگشادی از کارکنان راه آهن آذربایجان

این اداره کل علاوه بر5 شهیدتقدیمی در حراست از پل قطور تعداد 12 نفر از کارکنان جان برکف خود را که داوطلبانه و عاشقانه راهی جبهه های جنگ علیه کفر شده بودند تقدیم انقلاب و اسلام نموده است و اسامی این شهیدان عبارتند از :

1-        شهید عباس صبری

2-        شهید جلیل سلیمی شجاع

3-        شهید حیدر علی حنیفه زاده

4-        شهید احمد نجف زاده

5-        شهید مصطفی امینی

6-        شهید رحیم رهبری

7-        شهید ویلیام آروند

8-        شهید عزیز دینی زرنق

9-        شهید حسین شاکری

10-     شهید میر داود اسداللهی اکرامی

11-شهید حمید خلیل زاده

12-شهید قادر غفاری

13- شهید علی جمالی شهید راه انقلاب اسلامی ایران 

و همچنین راه آهن اذربایجان در طول هشت سال دفاع مقدس با اعزام داوطلبانه تعداد 480 نفر از کارکنان خود به جبهه های جنگ حق علیه باطل به مدت 576000 نفر ساعت وبا شرکت در عملیات بازسازی خط آهن اهواز خرمشهر، و با در اختیار گذاشتن تمامی امکانات لجستیکی لازم از جمله لودر ، بولدوزر، کامیون و.. و باانتقال رزمندگان اسلام به جبهه های جنگ و همچنین انتقال پیکر های مطهر شهدای استان های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل از جبهه های جنگ به تبریز نقش به سزایی داشته است و در راستای تجلیل از شهیدان والامقام خود اسامی ایستگاههای خود را مزین به نام این شهیدان بزرگوار کرده است

 روابط عمومی اداره کل راه آهن آذربایجان

 

ردیف

نام ایستگاه

نام ایستگاه

1

شهیداحمد نجف زاده 

(دیزه رود)     

2

شهید ایرج مصلحی    فراهانی

(پرویز بهمن)

3

شهید رحیم رهبری بنائیان

( آذر شهر )

4

شهیدجلیل سلیمی شجاع

ایستگاه بسته (کندلج)

5

شهید عباس صبری

ایستگاه بسته(زال)     

6

شهید حسن بهار لو نژاد

 (دیزه خلیل)

7

شهید میرداود اسدالهی

(چشمه کنان)

8

شهید رضا برزگر برگشادی

ایستگاه بسته(شکریازی)

9

شهیدحیدرعلی حنیفه زاده

(بابکان)

10

شهید مصطفی امینی

ایستگاه بسته(اقبالی) 

11

شهید حمید خلیل زاده

(گل تپه)

12

شهید قادر غفاری

(خواجه نصیر)

 

 
 
                                                                      
 
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0

مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات    
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
کليه حقوق محتواي اين سايت متعلق به راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
Powered by DorsaPortal