۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد
شرح خبر
0 : 0 - 1396/08/08 - تعداد بازدید : 20
منطقه ازاد ارس به بنادر خشك كشور مي پيوندد

مهندس بهيار صنوبري مدير كل دفتر سرمايه گذاري شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران ،مهندس شاپور ارصلاني مدير كل راه آهن آذربايجان و مهندس محسن خادم عرب باغي رئيس هيئت مديره و مدير عامل سازمان منطقه آزاد ارس ، كوچكيان مدير عمراني و زير بنايي شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و هيئت هاي همراه در نشستي كه در تاريخ 1396/7/30 و در محل سازمان منطقه آزاد ارس برگزار شد راههاي استفاده از قطار تبريز جلفا براي توسعه گردشگري در جشنواره پائيزي و زمستاني منطقه آزاد ارس( جلفا )بر مبناي ضريب اشغال صددرصد از ظرفيت قطار تبريز جلفا را بررسي كردند در اين نشست موضوع ايجاد سكوي تخليه و بارگيري حمل و نقل تركيبي در منطقه آزاد ارس مطرح شد و مقرر گرديد با انعقاد قرارداد نسبت به ايجاد سكوي تخليه و بارگيري در سازمان منطقه آزاد ارس در راستاي تسهيل تخليه و بارگيري كالا و حمل و نقل تركيبي اقدام لازم معمول گردد

از اهم تصميمات اين نشست درخواست   پيوستن منطقه آزاد ارس به ليست بنادر خشك كشور بود ،با توجه به اينكه حداقل پنجاه تا هشتاد هكتار زمين جهت شروع كار و آماده سازي بندر خشك نياز خواهد بود ، مقرر شد تفاهمنامه اي في مابين سازمان منطقه آزاد ارس و راه آهن جمهوري اسلامي ايران منعقد و اقدامات مشترك ، علي الخصوص ثبت در اسكاپ اتفاق بيفتد

لازم به ذكر است بندر خشك يا همان پايانه تركيب، مكان مشخصي است كه بعنوان يك مركز لجستيكي متصل به يك يا چند شيوه حمل و نقل، جهت تركيب ، توزيع، تخليه، بارگيري، نگهداري، بازرسي‌هاي منظم مربوط به جابجايي كالا در تجارت بين‌المللي و انجام تشريفات و كنترل‌هاي مرتبط گمركي، در نظر گرفته مي‌شود.بخشي از عناصر موثر در ايجاد بندر خشك:

محدوده‌اي امن و برخوردار از زيرساختهاي اوليه و داراي درگاه براي ورود و خروج ، انبارهاي مسقف و باز تفكيك شده براي واردات، صادرات، ترانس شيمپنت و براي كالاهاي فسادپذير ، محصولات باارزش بالا، محصولات خطرناك شامل تركيبات پرخطر.تسهيلات انبارداري شامل انبارداري ضمانت‌دار گمركي.تجهيزات مناسب تخليه و بارگيري كانتينرها و محموله‌ها.

تسهيلات ذخيره‌سازي و بازرسي، كنترل و نظارت گمركي.راههاي خدماتي و آسفالته داخلي براي استفاده در عمليات.مكان مناسب براي توقف ناوگان با فضاي پارك كافي و ناوگان باري.

وجود دفاتر اداري براي استقرار نهادهاي مسئول و متقاضيان، نمايندگي‌هاي شبكه‌هاي حمل و نقل، ترخيص كارها، بانكها، بيمه‌ها.شبكه‌هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي شامل سيستم‌هاي الكترونيكي تبادل داده‌ها، اسكنرها و تجهيزات توزين ناوگان.بنادر خشك، نظر به نقش و حوزه عملكردي و همچنين با توجه به ميزان سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و حجم عملكرد از سوي وزارت راه و شهرسازي در چهار سطح درجه ‌بندي مي‌شوند:

كاركردهاي حمل و نقلي، لجستيكي انبارداري، بين‌المللي و تسهيلات به مشتريان و رانندگان و در نهايت فناوري اطلاعات(تسهيل حمل و نقل(

همه اشخاص حقيقي و حقوقي توانمند با ارائه درخواست به سازمان‌هاي راهداري و پايانه‌ها مي‌توانند براي احداث و بهره‌برداري از بندر خشك اقدام كنند.

متقاضي پس از اخذ موافقت اصولي، جهت دريافت مجوز بهره‌برداري بايد عمليات اجرايي پروژه را به پايان ببرد.

سازمان راهداري در صورتي صدور موافقت اصولي براي متقاضيان را مدنظر قرار مي‌دهد كه علاوه بر نكاتي كه در بالا اشاره شد، موقعيت محل پيشنهادي بايستي در شبكه بزرگراه هاي آسيايي اسكاپ واقع شده باشد.بنادر خشك لازم است پس از طي فرآيند ياد شده در پروتكل‌هاي اسكاپ درج گردد.

كميسيون اقتصادي ، اجتماعي آسيا و اقيانوسيه(اسكاپ) در حال حاضر 49 عضو پيوسته و وابسته دارد و گستردگي فعاليت آن سبب شده است تا كشورهاي مختلف با سطح ثروت متفاوت و با ايدئولوژي‌هاي مختلف گرد هم جمع شوند. اين گوناگوني‌ ، موجبات همكاري نزديك‌تر كشورهاي عضو را از طريق پيمان‌هاي ديگر بين منطقه‌اي فراهم كرده است و توسعه و رشد اقتصادي و بهبود شرايط اجتماعي كشورهاي عضو عمده‌ترين هدف اسكاپ بوده است كه از طريق بهره گيري از تجربيات كشورهاي پيشرفته عضو و غير عضو و افزايش همكاري‌هاي منطقه‌اي دنبال مي‌شود
 
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0

مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات    
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
کليه حقوق محتواي اين سايت متعلق به راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
Powered by DorsaPortal