۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد
شرح خبر
0 : 0 - 1396/02/23 - تعداد بازدید : 63
برگزاري كارگاه آموزشي ايمني ويژه اعضاي كميسيون پيشگيري از سوانح ادارات كل مناطق تهران،خراسان،شمالغرب در تبريز

كارگاه آموزشي ايمني ويژه اعضاي كميسيون پيشگيري از سوانح ادارات  كل مناطق تهران،خراسان،شمالغرب و آذربايجان  با حضور مهندس خراساني مدير كل ايمني و نظارت بر شبكه، مهندس رشيدي مدير كل خط و سازه هاي فني، مهندس خدايي مدير كل راه آهن شمالغرب و مهندس شاپور ارصلاني مدير كل راه آهن آذربايجان و  و با شركت اعضاي كميسيون پيشگيري از سوانح ادارات  كل مناطق تهران،خراسان،شمالغرب و آذربايجان و جمعي از كارشناسان مركز آموزش و  تحقيقات راه آهن و كارشناسان ستادي اداره  كل ايمني و نظارت بر شبكه در تاريخ هاي 19 و 20 /  2 /1396    در تبريز برگزار گرديد

شاپور ارصلاني مدير كل راه آهن آذربايجان  برگزاري اين كارگاه آموزشي را  فرصتي براي استفاده از تجربيات گران سنگ  همكاران وتبادل اطلاعات فيمابين اعلام كرد

ارصلاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سانحه قطار تبريز- مشهد  افزود  برخورد فاجعه‌بار دو قطار در ايستگاه هفت‌خوان در استان سمنان، و تبديل آن  به يك تراژدي ملي‌ در ايران، وجهه عمومي  حمل و نقل ريلي  و شاخصه اصلي آن  يعني ايمني كه بيشتر  مدنظر مردم عادي  است  را مورد خدشه قرار داده است  و براي جبران  اين نگاه  چركين بايد توجه ويژه اي به موضوع ايمني حمل و نقل ريلي داشته باشيم و كاهش حوادث ريلي و  اقدامات پيشگيرانه  از آن رااصل اساسي همه تصميمات خود قرار دهيم  و با عبرت‌آموزي از آنچه اتفاق افتاده و با توجه بيشتر به عوامل انساني، روش‌هاي علمي و منابع تكنولوژيكي در دسترسمان در هنگام بروز حادثه ،آمادگي قبل از سانحه ،زمان سانحه براي جمع آوري و بعد از سانحه  براي ترميم  رادر نظر داشته  و  براي جلوگيري از فجايع مشابه تلاش كنيم. وظيفه ما به عنوان متوليان  عرصه صنعت حمل و نقل ريلي در اين مقطع آشتي راه‌آهن با مردم است جابجايي مسافر و بار با ايمني بالا موجب بالا رفتن ضريب حساسيت مردم و مسئولان نسبت به راه آهن خواهد شد

وي ابراز  اميدواري كرد  به حول و قوه الهي وبا زحمات بي دريغ همه تلاشگران عرصه  صنعت حمل و نقل ريلي سعي در ساختن تصويري واقعي از صنعت  مطمئن و ايمن آينده ريلي كشور در اذهان عمومي داشته باشيم، باشد كه اين مسير به جامعه آرماني مهدوي كه در آستانه ميلاد آن بزرگوار هستيم  منتهي شود.

مهندس خراساني مدير كل ايمني و نظارت بر شبكه  در اين كارگاه آموزشي از  مديريت جمع آوري حوادث سخن به ميان آورد و  دلايل تدوين دستورالعمل مديريت جمع آوري حوادث را  ايجاد ساختار مديريتي عمليات جمع آوري حادثه ، سازماندهي وظايف و مسئوليت ها  و ارزيابي و بهبود عملكرد جمع آوري حوادث  اعلام كرد و افزود: كاهش زمان جمع آوري حوادث وكاهش اختلال ترافيكي شبكه   وكاهش هزينه و خسارات  به دليل افزايش توقف و حذف قطارها ،پيشگيري  از خطاي نيروي انساني به دليل خستگي ناشي از طولاني شدن زمان جمع آوري حادثه    ،انجام ايمن عمليات جمع آوري حوادث و پيشگيري از وقوع حادثه در زمان جمع آوري  و جمع آوري حادثه در قالب عملياتهاي منظم، هماهنگ و برنامه ريزي شده  از اهداف تدوين دستورالعمل مديريت جمع آوري حوادث مي باشد  وي در ادامه به تشريح وظايف عمومي اعضاي كميسيون سوانح در قبل از حادثه،  زمان وقوع حادثه و بعد از حادثه پرداخت

يوسف اسكندري مدرس و كارشناس حمل و نقل ريلي مركزآموزش و تحقيقات – راه آهن  نيزبا تشريح ميزان سوانح در راه آهن  و مقايسه آن با جاده گفت"

"راه آهن با بيش از 150 سال قدمت يكي از ايمن ترين وكهن ترين مدل حمل و نقل زميني مي باشد كه همچنان محبوبيت دارد.حركت ذاتا“ خط مداروخود فرمان قطار اصلي ترين مزيت آن در مقابل حمل و نقل جاده مي باشد.در آمريكا بازاي هر 180 ميليون مسافركيلومترجاده يك كشته در حاليكه در راه آهن بازاي هر 5/5 بيليون مسافركيلومتر يك كشته مي باشد.اين يعني 19 بار ايمن تر،يعني ريسك سفر صفر يعني با خيال راحت سفر رفتن،يعني اعتماد كسب كردن "

وي ادامه داد بيش از 70 درصد سوانح حمل و نقل ريلي جهان در اثر خروج از خط اتفاق مي افتد و خسارات سنگين مستقيم و غير مستقيم بر شركت هاي راه آهن تحميل مي كند به همين دليل تحقيقات گسترده اي در خصوص علل خروج از خط و پيشگيري از وقوع آنها در راه آهن هاي مطرح جهان از جمله هند ، كانادا ، آمريكا و ... انجام شده كه همگي با استفاده از برنامه هاي كامپيوتري به مدل سازي حركت قطار و پارامترهاي تاثير گذار در حركت و پايداري آن مي پردازند. و نتايج قابل توجه اي هم از اين نوع مطالعات حاصل گرديد كه برخي از آنها ضرورت اصلاح استانداردهاي طراحي ماشين ريلي ، طراحي خطوط و برخي هم به اصلاح رژيم هاو روشهاي بهره بردار منجر گرديد

ناصر اسگندريان
كارشناس مسئول روابط عمومي 
 
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0

مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات    
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
کليه حقوق محتواي اين سايت متعلق به راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
Powered by DorsaPortal