۱۳۹۹ چهارشنبه ۷ آبان
شرح خبر
0 : 0 - 1395/06/06 - تعداد بازدید : 76
همزمان با هفته دولت جمعي از فرماندهان حوزه 2 كارمندي شهيد مدني تبريز از پل قطور بازديد كردند

 

همزمان با هفته دولت در مورخه 95/6/4 جمعي از فرماندهان حوزه 2 كارمندي شهيد مدني تبريز با هماهنگي فرماندهي محترم پايگاه مقاومت شهيد رهبري اداره كل راه آهن آذربايجان با قرائت فاتحه اي با شهداي  پل قطور  و راه آهن آذربايجان تجديد ميثاق و ياد و خاطره اين شهدا را گرامي داشتند. 

 لازم به ذكر است پل قطور  نماد ي شكوهمند از رشادت هاي مردان آهنين عزم راه آهن در سالهاي جنگ تحميلي است در آن روزهاي خون و آتش ، اسطوره هاي كه هر لحظه چشم انتظار سايه مرگبار بمب افكني بودند،شجاعانه ايستادند و اين پل را كه از حمله دشمن آسيب ديده بود بازسازي و مرمت كردند

از خيل اين ايثارگران پنج مرد در آن همايش فوق بشري در پاي اين پل آگاهانه به خون غلتيدند تا زبان ژاژ خاي دشمن كه لاف قطع كردن ارتباط خط آهن ايران و اروپا را ميزد ببندد اگر با گوش دل بشنويم بانگ شهادت آنان حين انجام وظيفه در پاي پل هنوز طنين افكن است يادشان گرامي باد

 

  پل قطور يكي از بزرگترين پل هاي ريلي خاورميانه محسوب مي شود. اين پل مهم  نقش به سزائي در امر مبادله كالا و مسافر بين ايران و اروپا و بالعكس دارد.

 عمليات اجرايي احداث راه آهن ايران و تركيه ازسال 1347 آغاز ودر تاريخ 1350  به بهره برداري رسيد  و احداث اين پل نيز  در سال 1347 توسط دو شركت ايراني ( رانكين ) و شركت اتريشي (پور) پي ريزي و پايه هاي بتوني آن اجرا و اسكلت فلزي و شاسي آن توسط امريكائي ها انجام گرفت ودر تاريخ5/7/ 1350خط ريلي ايران و تركيه رسما افتتاح گرديد و مبادله كالاهاي اساسي كشورهاي اروپائي و ايران از اين طريق امكان پذير شد

اين پل ارتباط دهنده راه ريلي ايران به تركيه ، اروپا و اخيرا نيز به علت پيوستن كشورهاي شرق آسيا به حمل و نقل ريلي گلوگاه ارتباطي، راه ورود آسياي شرق به اروپا مي باشد.

طول اين پل 448متر  ، طول ارك فلزي پل 223 متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه قطور 118/28سانتي متر داراي 10 عدد پايه بتوني مسلح بوده كه 6 عدد از اين پايه ها به طرف خوي و 4 عدد از پايه هاي بتوني به سمت رازي مي باشد و در مجموع داراي 8 دهنه كه به صورت اكس به اكس در امتداد هم گسترش يافته‌اند.

رنگ اين پل فلزي در گذشته به رنگ قرمز بود ليكن جهت استتار از حمله هوائي دشمن عراقي،  به رنگ خاكي رنگ آميزي شده است  .

عراق به اهميت اين پل استراتژيك پي برده و چندين بار اقدام به حمله هوائي براي انهدام پل و قطع خط ريلي ايران و اروپا نمود تا عملا راه مبادله كالاهاي اساسي كه در آن برهه كه  در تحريم اقتصادي و نظامي بوديم، قطع كند ولي با اقدام شجاعانه جان بركفان يگان هاي پدافند هوائي و موشكي پادگان ارتش  خوي كه در آن ايام مسوليت حراست اين نقطه حساس كشور را داشتند هواپيماهاي دشمن راجهت رسيدن به اهداف واقعي خود كه همانا انهدام كامل پل هوائي بود،  ناكام گذاشتند. ولي باين حال در طول جنگ تحميلي بارها جهت انهدام و ساقط نمودن مبادله ريلي ايران و اروپا اين پل مورد تعرض هواپيماهاي عراقي قرارگرفت و تعداد دفعات حمله هوايي 9 مورد بوده وتعداد دفعات بمباران آن 6 مورد و آسيب هاي وارده به شرح زير بوده است.

حمله هوائي اول در تاريخ  64/12/22  كه منجر به آسيب پايه هاي فلزي ارك و شاسي  دومين حمله هوائي در تاريخ 65/3/5منجر به شهادت 6 نفر از نيروهاي زحمتكش راه آهن و پرسنل پدافند هوائي  گرديد ودر حمله سوم در تاريخ 65/10/28منجر به وارد شدن خسارتي به پايه بتوني اصلي سمت رازي شد.  و حمله چهارم در تاريخ 66/12/7 كه پايه بتوني سمت سلماس آسيب ديد و حمله هوائي پنجم درتارخ 66/12/26 مجددا به پايه بتوني سمت سلماس انجام شد.

ميزان خسارت واردهبر اين پل در كل 30% برآورد گرديد و درتاريخ 64/12/24 عمليات بازسازي آن توسط مهندسان راه آهن شروع شد و در تاريخ ارديبهشت ماه سال 1374  بازسازي آن پايان و مرمت كامل گرديد

اسامي شهداي جان بركف پل قطور بدين شرح مي باشد

1-   شهيد سيد احمد موسوي از كاركنان روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران

2-   شهيد حسن بهارلونژاد از كاركنان راه آهن آذربايجان

3-   شهيد محمد رضا تيموري از كاركنان روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران

4-   شهيد فرزنده منافي از كاركنان راه آهن آذربايجان

5-   شهيد رضا برزگر برگشادي از كاركنان راه آهن آذربايجان

 
  
  
 
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0

مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات    
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
کليه حقوق محتواي اين سايت متعلق به راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
Powered by DorsaPortal