۱۳۹۹ دوشنبه ۲۰ مرداد
شرح خبر
0 : 0 - 1395/01/28 - تعداد بازدید : 47
پل قطور اداره كل راه آهن آذربايجان ثبت ملي شد

در اجراي بند (ج) ماده واحده قانون تشكيل ميراث فرهنگي كشور مصوب 1364 مجلس شوراي اسلامي و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان ميراث فرهنكي كشور مصوب 1367 مجلس شوراي اسلامي مبني بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غير منقول فرهنگي- تاريخي كشور در فهرست آثار ملي و فهرست هاي ذيربط، مراتب ثبت اثر فرهنگي پل قطور پس از طي تشريفات قانوني لازم به شماره 31407 مورخ 24 /11/ 1394 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد

  پل قطور يكي از بزرگترين پل هاي ريلي خاورميانه محسوب مي شود. اين پل مهم  نقش به سزائي در امر مبادله كالا و مسافر بين ايران و اروپا و بالعكس دارد.

 عمليات اجرايي احداث راه آهن ايران و تركيه ازسال 1347 آغاز ودر تاريخ 1350  به بهره برداري رسيد  و احداث اين پل نيز  در سال 1347 توسط دو شركت ايراني ( رانكين ) و شركت اتريشي (پور) پي ريزي و پايه هاي بتوني آن اجرا و اسكلت فلزي و شاسي آن توسط امريكائي ها انجام گرفت ودر تاريخ5/7/ 1350خط ريلي ايران و تركيه رسما افتتاح گرديد و مبادله كالاهاي اساسي كشورهاي اروپائي و ايران از اين طريق امكان پذير شد

اين پل ارتباط دهنده راه ريلي ايران به تركيه ، اروپا و اخيرا نيز به علت پيوستن كشورهاي شرق آسيا به حمل و نقل ريلي گلوگاه ارتباطي، راه ورود آسياي شرق به اروپا مي باشد.

طول اين پل 448متر  ، طول ارك فلزي پل 223 متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه قطور 118/28متر داراي 10 عدد پايه بتوني مسلح بوده كه 6 عدد از اين پايه ها به طرف خوي و 4 عدد از پايه هاي بتوني به سمت رازي مي باشد و در مجموع داراي 8 دهنه كه به صورت اكس به اكس در امتداد هم گسترش يافته‌اند.

رنگ اين پل فلزي در گذشته به رنگ قرمز بود ليكن جهت استتار از حمله هوائي دشمن عراقي،  به رنگ خاكي رنگ آميزي شده است  .

 

عراق به اهميت اين پل استراتژيك پي برده و چندين بار اقدام به حمله هوائي براي انهدام پل و قطع خط ريلي ايران و اروپا نمود تا عملا راه مبادله كالاهاي اساسي كه در آن برهه كه  در تحريم اقتصادي و نظامي بوديم، قطع كند ولي با اقدام شجاعانه جان بركفان يگان هاي پدافند هوائي و موشكي پادگان ارتش  خوي كه در آن ايام مسئوليت حراست اين نقطه حساس كشور را داشتند هواپيماهاي دشمن راجهت رسيدن به اهداف واقعي خود كه همانا انهدام كامل پل هوائي بود،  ناكام گذاشتند. ولي باين حال در طول جنگ تحميلي بارها جهت انهدام و ساقط نمودن مبادله ريلي ايران و اروپا اين پل مورد تعرض هواپيماهاي عراقي قرارگرفت و تعداد دفعات حمله هوايي 9 مورد بوده وتعداد دفعات بمباران آن 6 مورد و آسيب هاي وارده به شرح زير بوده است.

حمله هوائي اول در تاريخ  1364/12/22  كه منجر به آسيب پايه هاي فلزي ارك و شاسي  دومين حمله هوائي در تاريخ 1365/3/5منجر به شهادت 6 نفر از نيروهاي زحمتكش راه آهن و پرسنل پدافند هوائي  گرديد ودر حمله سوم در تاريخ 1365/10/28منجر به وارد شدن خسارتي به پايه بتوني اصلي سمت رازي شد.  و حمله چهارم در تاريخ 1366/12/7 كه پايه بتوني سمت سلماس آسيب ديد و حمله هوائي پنجم درتارخ 66/12/26 13مجددا به پايه بتوني سمت سلماس انجام شد.

ميزان خسارت وارده بر اين پل در كل 30% برآورد گرديد و درتاريخ 1364/12/25 عمليات بازسازي آن توسط مهندسان راه آهن شروع شد و در تاريخ ارديبهشت ماه سال 1374  بازسازي آن پايان و مرمت كامل گرديد

پل قطور  نماد ي شكوهمند از رشادت هاي مردان آهنين عزم راه آهن در سالهاي جنگ تحميلي است در آن روزهاي خون و آتش ، اسطوره هاي كه هر لحظه چشم انتظار سايه مرگبار بمب افكني بودند،شجاعانه ايستادند و اين پل را كه از حمله دشمن آسيب ديده بود بازسازي و مرمت كردند

از خيل اين ايثارگران پنج مرد در آن همايش فوق بشري در پاي اين پل آگاهانه به خون غلتيدند تا زبان ژاژ خاي دشمن كه لاف قطع كردن ارتباط خط آهن ايران و اروپا را ميزد ببندد اگر با گوش دل بشنويم بانگ شهادت آنان حين انجام وظيفه در پاي پل هنوز طنين افكن است يادشان گرامي باد

اسامي شهداي جان بركف پل قطور بدين شرح مي باشد

1-   شهيد سيد احمد موسوي از كاركنان روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران

2-   شهيد حسن بهارلونژاد از كاركنان راه آهن آذربايجان

3-   شهيد محمد رضا تيموري از كاركنان روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران

4-   شهيد فرزنده منافي از كاركنان راه آهن آذربايجان

5-   شهيد رضا برزگر برگشادي از كاركنان راه آهن آذربايجان

 

 

                                                     ناصر اسگندريان

                          كارشناس مسئول روابط عمومي راه آهن آذربايجان

 
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0

مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات    
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
کليه حقوق محتواي اين سايت متعلق به راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
Powered by DorsaPortal